قوانین اختصاص غرفه

مشتری مداری در راس ارزش‌های سازمانی‏ ساجاطب قرار دارد و از آنجا که خریداران نه تنها مشتری ساجاطب بلکه مشتری تمام فروشندگان هستند، جلب رضایت آنها باید اولین و بالاترین اولویت همه‌ی ما باشد.

در راستای سیاست‌های مشتری محور ساجاطب و به‌منظور سازگاری با شرایط اقتصادی جامعه، قوانینی برای فروش در سامانه ساجاطب وجود دارد که عمل به این قوانین منجر به افزایش رضایت مشتریان، جلب اعتماد آن‌ها و از همه مهم‌تر ساخت و ایجاد تجربه‌ای عالی در خرید از شما می‌شود. همچنین عمل به این قوانین باعث جلوگیری در سو استفاده از سامانه ساجاطب توسط معدود فروشندگان متخلف خواهد شد.

عملکرد فروشندگان بر اساس چندین معیار سنجیده خواهد شد و فروشندگانی که از عملکرد و استاندارد باکیفیت مورد نظر برخوردار نباشند جریمه شده و یا با آن‌ها قطع همکاری خواهد شد.

به فروشندگانی که با رعایت قوانین و استانداردهای ساجاطب از عملکردی با کیفیت بالا برخوردار باشند، امتیازاتی تعلق خواهد گرفت که در نهایت به فروش و اعتبار بیشتر منتهی خواهد شد.

در این مقاله همه‌ی آنچه باید در مورد قوانین فروش در ساجاطب بدانید به تفصیل ذکر شده و در صورت نیاز به روزرسانی خواهد شد.

موضوعات مقاله

  • قیمت مصرف کننده
  • فروش کالای غیر اصل
  • فروش کالای قاچاق، ممنوعه، غیر بهداشتی مضر
  • لغو سفارش مشتری
  • ارسال به موقع سفارش مشتریان
  • مغایرت محموله‌ی ارسالی به انبار
  • ارسال به موقع فاکتور خرید به مشتریان
  • کالاهای مرجوعی
  • ارزیابی و فروشندگان
  • امتیازات فروشندگان موفق در آی مدی مال



قوانین و مقررات فروش در بازار ساجاطب

۱ . قیمت مصرف کننده

قیمت مصرف کننده همان قیمت مصوب کالاست که روی کالا درج شده است. قیمت‌گذاری و فروش هرگونه کالا باید به گونه ای باشد که سود معقول برای فروشنده نهایی درنظر گرفته شود به این ترتیب قیمت فروش عمده در بازار ساجاطب همیشه باید از “قیمت مصرف کننده” که روی کالا درج شده کمتر باشد.

کالاهایی که قیمت مصرف‌کننده روی آنها درج نشده، اما دارای قیمت مصوب هستند، باید طبق قیمت‌های مصوب و رسمی رایج در سراسر کشور (با توجه به بند ۱) قیمت‌گذاری شوند.

از قرار دادن قیمت‌های غیر واقعی و فروش با قیمت اصلی تحت عنوان تخفیف که به نوعی فریب خریدار محسوب می‌شود، خودداری کنید.

جریمه : در صورت مشاهده و احراز تخلف، به میزان دو برابر مجموع اختلاف قیمت کالای فروش رفته از قیمت واقعی و تعداد کل فروخته شده از آن کالا جریمه تعلق خواهد گرفت، کالا غیر‌فعال شده و در صورت تکرار منجر به بسته شدن پنل فروشنده و قطع همکاری خواهد شد.



۲ . فروش کالای غیر اصل

شرح: فروش کالای غیر اصل بجای کالای اصل در ساجاطب اکیدا ممنوع است. اگر محصولی از نظر جعبه، بسته‌بندی، جنس، کیفیت و … با کالای اصلی که توسط مراکز مورد تایید مانند (سامانه اصلی برند یا شرکت‌های وارد کننده‌ی قانونی) که کالاهای اصل را به‌فروش می‌رسانند مغایرت داشته باشد، کالا باعنوان “غیراصل” شناخته می‌شود.

همچنین در ساجاطب اگر در عنوان یا تصاویر کالای نمایش داده شده، برند اصلی کالا ذکر شده باشد ولی کالای فروخته شده با نمونه‌ی اصلی کالا مغایر باشد، کالای مورد نظر غیر اصل شناخته شده و شرایط فروش این نوع از محصولات در سامانه آی مدی مال مطابق نوع بدل محصول خواهد بود.

با توجه به اینکه برخی کالاها با کیفیت های متفاوت در بازار عمده فروشی موجود می باشد (مانند گیاهان دارویی)؛ لازم است مشخصات قابل مقایسه کالا بصورت واضح و شفاف در قسمت توضیحات کالا نوشته شود و البته قیمت آن نیز بر اساس میزان کیفیت کالا تعین شود.

همچنین توصیه می‌‌شود فروشندگان جهت حفظ اعتبار خود و آی مدی مال از فروش کالاهای بی‌کیفیت خودداری کنند.

جریمه : در صورت فروش کالایی با کیفیت و مشخصاتی غیر از آنچه در توضیحات نوشته شده، فروشنده موظف به پرداخت جریمه‌ای معادل با ۱۰ برابر قیمت محصول فروش رفته ضربدر تعداد کل فروخته شده از آن محصول از ابتدا‏ خواهد بود و ساجاطب مجاز به فسخ قرارداد همکاری با فروشنده می باشد.



۳ . فروش کالای قاچاق، ممنوعه، غیر بهداشتی مضر

شرح: فروش کالاهای قاچاق، ممنوعه و غیربهداشتی که برای سلامت مصرف کننده مضر هستند مطلقا ممنوع است.

مرجع تعین کالای قاچاق، ممنوعه و غیر بهداشتی؛ قوانین و آئین نامه های سازمانهای مربوطه می باشد.

جریمه: در صورت فروش اقلام ذکر شده در لیست کالاهای ممنوعه، کلیه خسارت های ساجاطب به اضافه دو برابر ارزش کالا از حساب فروشنده خاطی کسر خواهد شد.



۴ . لغو سفارش مشتری

شرح: از کنسل کردن سفارش مشتری به دلایلی مثل قیمت اشتباه، عدم موجودی و … جدا خودداری کنید. در‌صورت موجود بودن محصول در سامانه و سفارش مشتری از آن کالا، فروشنده ملزم به ارسال کالا است، بنابراین فروشنده باید میزان موجودی محصولات خود را در پنل به‌روز نگه داشته و در صورت نداشتن موجودی، کالا را غیر فعال کند.

جریمه : لغو سفارش مشتری توسط فروشنده به دلایل زیر:

  • عدم موجودی کالا در انبار فروشنده
  • فروش کالاهای ممنوعه
  • تاخیر در تامین و ارسال کالا از سمت فروشنده
  • اشتباه در قیمت‌گذاری یا افزایش قیمت کالا در بازار

منجر به جریمه ای معادل با دو برابر کمیسیون ضرب در قیمت کالای سفارش گذاری شده (حداقل ۱۰۰،۰۰۰ تومان) خواهد شد.



۵ . ارسال به موقع سفارش مشتریان

شرح: فروشندگان موظف هستند کالاهای سفارش داده شده را به موقع و راس زمان مقرر طبق توضیحات کالا و فاکتور سفارش به دست مشتریان برسانند.

برای جلوگیری از تاخیر در ارسال کالا، داشتن موجودی کالا الزامی است، بنابراین از موجود کردن کالای بدون موجودی در ساجاطب جدا خودداری کنید.

اگر فروشنده ناچار به تهیه‌ی کالا هم‌زمان با دریافت سفارش است، مدت زمان ارسال کالا به مشتری در سامانه باید با محاسبه‌ی زمان تهیه‌ی کالا توسط فروشنده درج شود.

همچنین فروشنده موظف است که میزان موجودی کالا در پنل فروشندگان را به‌روز و مطابق با واقعیت درج کند.

جریمه:  جریمه‌ی تاخیر در ارسال کالا

الف) کمتر از دو روز تاخیر، نصف حق کمیسیون

ب) بیشتر از دو روز تاخیر، تمام حق کمیسیون



۶ . مغایرت محموله‌ی ارسالی برای مشتری

شرح: ارسال کالا یا محموله‌ به مشتری که به دلیل هر نوع مغایرت (بدون لیبل یا برچسب صحیح، مغایرت رنگ یا کد ، بسته‌بندی، محتوا و مشخصات فنی و …)  مورد اعتراض مشتری یا مرجوع کالا شود.

جریمه: جریمه مغایرت در ارسال کالا برای هر کالای دارای مغایرت مبلغ معادل کل حق کمسون است. و هزینه حمل و مرجوع نمودن کالای اشتباه بر عهده فروشنده می باشد.



۷ . ارسال به موقع فاکتور خرید به مشتریان

صدور و ارسال فاکتور رسمی برای مشتران (درصورت درخواست مشتری هنگام ثبت سفارش) بر عهده فروشنده می باشد و باید همراه کالا برای مشتری ارسال گردد.

جریمه:  %25 از حق کمیسون و ارسال فوری فاکتور برای مشتری با هزینه فروشنده.



۸ . کالاهای مرجوعی

شرح: درصورتی که کالا به دلایل زیر توسط مشتری مرجوع شود، مستلزم جریمه خواهد بود:

  • مشکلات فنی / معیوب بودن کالا
  • مغایرت محتوا
  • مغایرت لیبل
  • مغایرت رنگ، اندازه یا هرمشخصه دیگر کالا با آنچه سفارش داده شده
  • کسری اقلام همراه کالا
  • کالای استفاده شده
  • کالای غیر اصل (تقلبی) کالای ارسالی با آنچه در مشخصات محصول ذکر شده مغایرت داشته باشد.
  • عدم اعمال تخفیف
  • قیمت فروش از قیمت عمده فروشی کالا (طبق توضیحات محصول در سامانه یا عرف) بالاتر باشد.
  • آسیب فیزیکی کالا با بسته‌بندی سالم
  • اتمام مدت گارانتی / اشکال در مدت گارانتی
  • ایراد یا اشکال در کارت گارانتی / کارت گارانتی نامعتبر
  • اتمام یا نزدیکی به تاریخ انقضا طبق استانداردهای همان محصول
  • عدم وجود فاکتور

جریمه: جریمه‌ی مرجوعی کالا به دلایل ذکر شده، معادل دو برابر کمیسیون ضرب در قیمت کالای سفارش‌گذاری شده (حداقل ۱۰۰ هزار تومان) می باشد.



ارزیابی و رتبه بندی فروشندگان

فروشندگان بر اساس معیارهای بالا مورد ارزیابی قرارگرفته و امتیازاتی مانند: تخفیف در حق کمسیون، اولویت در نمایش محصولات، خدمات رفاهی موردیساجاطب و… به آنان تعلق خواهد گرفت.

پیمایش به بالا